Renault 10

1965 – 1971

 

Renault 10 kom på markedet første gang i efteråret 1965, og var alt overvejende en forlænget version af R8. Derfor deler den de fleste tekniske komponenter med R8.

R10, med betegnelsen ”Major”, var ment som mere rummeligt alternativ til R8. Den forlængede front forøgede bagagevolumenet fra 240 til 315 l. Interiøret var næsten identisk med R8, og det to modeller delte karosseriets midtersektion.

I sep. 1967 blev bilen opgraderet og fik bl.a. rektangulære hovedlygter fra R16 og andre positions/blinklys & baglygter, samt nye pyntelister langs siderne. Tre år senere kom den sidste version R10 1300. På dette tidspunkt havde Renault lige præsenteret den nye model R12, som R10 delte motor med, dog i en neddroslet udgave. De to modeller konkurrerede i realiteten om det samme kundesegment, og R10 fik derfor et kort liv. 1971-modellen blev den sidste fra de franske samlebånd.

 

Typebetegnelser:

R1190   1108ccm

- R1192   1289ccm

 

Vognmandsfirmaet Alfred Jensen startede som en af de første i Danmark med at køre med dobbeltdækkere. Fra 1955 med 4CV. Senere, her i 1965, var det med den nye model R10.

Denne R10 (type 2) tilhørte urmager Steen Stenholt, og blev anskaffet hos aut. Renault-forhandler Adam Bjørn i Kjellerup d. 24. dec. 1967.