Renault 20/30

1975 – 1983

 

Renault 20 og 30 blev produceret i perioden fra 1975 til 1983 og var de mest eksklusive Renault-modeller for sin tid. De to biler var næsten identiske med hensyn til chassiset. 30´eren havde større motor og var den dyreste. Også interiøret adskiller sig ganske væsentligt imellem de to modeller.

Renault 30 TS blev lanceret i marts 1975 og var den første Renault personbil med 6 cylindre efter anden verdenskrig. Den var en af de første (de to andre var Peugeot 604 og Volvo 264 ) til at anvende den nyligt introducerede 2664 ccm PRV V6-motor, som blev udviklet i fællesskab mellem Peugeot, Renault og Volvo. Motoren ydede 130 hk og kunne drive R30 til en topfart på 185 km/t. Bilens styling var afledt af den meget succesfulde Renault 16.

Renault 20 blev præsenteret på Paris Salon i november 1975 (præcis otte måneder efter Renault 30 TS). Man anvendte det samme karosseri som 30´eren, men med to rektangulære forlygter i stedet for R30's fire runde. Under motorhjelmen, havde 20'eren den mindre 4-cylindrede 1647 ccm motor (fra Renault 16 TX) på 90 hk. Andre tekniske forskelle mellem 20 og 30 var, at 20 anvendte tromlebremser på baghjulene, 13 tommer fælge, og en mindre (60 liters) brændstoftank. 20´eren kom i tre forskellige trim-varianter: L, TL og GTL. De to biler var faktisk to 'badge manipulerede" versioner af den samme bil, blot med separat numerisk klassifikation.

Hans Knudsen i Koldings 30 års jubilæum som aut. Renault-forhandler faldt fint sammen med lanceringen af den nye R30 TS. Til venstre ses økonomidirektør Erik Østergaard sammen med adm. direktør Palle Moe fra importøren Brdr. Friis-Hansen. I midten ses den lokale forhandler Hans Knudsen, som i mange år var ”nestoren” blandt forhandlerne – i det han var den eneste af de allertidligste Renault-forhandlere som havde overlevet uafbrudt siden 1946.

Kort efter introduktionen blev det tydeligt, at Renault 20 var for undermotoriseret til at klare den store vægt, og at Renault 30 blev betragtet som alt for dyr – for hvad der reelt var den samme bil. Som reaktion på dette blev en R20 TS sendt på markedet. Den havde en ny fire-cylindret 1995 ccm med overliggende knastaksel motor og 109 hk (som den delte med Citroën CX og senere Peugeot 505).

Den nye tolitersmotor blev betragtet som en stor forbedring. Det følgende år kom R30 TX (en mere luksuriøs, indsprøjtningsversion af R30 TS), og R20 Diesel. I 1981 blev R20 TX med 2,2 liters brændstof-indsprøjtning føjet til rækken, efterfulgt af R30 Turbo Diesel.

Produktionen af R20 og R30 ophørte i oktober 1983 for at give plads til den helt nye Renault 25. Der blev produceret mere end 622.000 R20 og 145.000 R30 i Sandouville, nær Le Havre, i Frankrig.

I midten af 1980-erne blev der af den daværende statsejede, rumenske Dacia-fabrik produceret et mindre antal R20 under navnet Dacia 2000. Disse var forbeholdt honoratiores og Rumæniens hemmelige politi.

 

Produktionstal :

R1270: 20/30 Turbo-D          27.601 stk.

R1271: 20 L / TL / GTL      187.001 stk.

R1272: 20 TS                        201.401 stk.

R1273:                                  Ingen tal

R1275: 30 TS                           68.401 stk.

R1276: 20 TD / GTD             84.801 stk.

R1277: 20 LS / TS                 100.401 stk.

R1278: 30 TX                          40.401 stk.

R1279: 20 TX                          33.801 stk.