Danmarkshistorie, kulturhistorie, erhvervshistorie … og bilhistorie:

Erich Karsholt & Henrik Stenholt:

Renault i Danmark - Mennesker, biler og markedsføring

Netop udkommet på Strandbergs Forlag A/S

Bogen tager afsæt i bilmærket Renault, men fortæller så meget andet end bilerne, der blot er omdrejningspunkt i en rejse op gennem det 20.århundredes mobilitet for både erhverv og private. Bogen rummer over 700 fotografier og illustrationer. Størsteparten af dem har ikke tidligere været offentliggjort.

I 1898 kørte Louis Renault i sin første bil. Hurtigt fulgte flere og Renault udviklede sig hastigt til Frankrigs største bilfabrik. I 1908 kom bilerne fra den franske fabrik i et større antal til Danmark, da det nye Taxamotorkompagni udelukkende anvendte Renault-hyrevogne. Kompagniet gik målrettet til værks med taxaholdepladser, stordrift og en telefoncentral, der fik branchefolk fra hele Europa til København for at se den danske foregangsvirksomhed. Mange af bilismens foregangsmænd var med i kredsen af mænd, der fik de franske biler ud at rulle herhjemme, herunder ”Sundflyveren” Robert Svendsen og journalist Alfred Nervø. Senere fulgte importørerne Christian Bohnstedt-Petersen og familien Friis-Hansen.

Især efter anden verdenskrig vandt Renault udbredelse. Ikke mindst de populære Renault 4CV og Dauphine var i 1950’erne og 1960’erne med til at få ”familien Danmark” ud at køre. Siden fulgte blandt andet Renault 4 - ”Danmarks nationale postbil” - og mange andre karakteristiske modeller.

I begyndelsen af 1970’erne kom den mangeårige importør af Renault, Brdr. Friis-Hansen A/S, i økonomiske vanskeligheder og den efterfølgende konkurs hørte blandt årtiets større danske erhvervsskandaler. Senere blev Volvo importør af Renault – bogen klarlægger, at den hollandske stat i en årrække herefter medvirkede til at begrænse importen af Renault-biler til Danmark!

I de senere år har Renault opnået stor vækst efter den franske bilfabrik i 2008 etablerede eget datterselskab herhjemme. Derimod blev Better Place-konceptet, der satsede på Renault-elbiler, en dyr affære for aktionærer som DONG, da pengestrømmen løb tør efter kun nogle hundrede biler var blevet afsat.

Bogen kommer rundt om bilmærkets udvikling i Danmark gennem interview med mennesker, der har arbejdet med Renault fra begyndelsen af 1950’erne, herunder omtale af importører, forhandlere og ejere af bilerne. Hertil kommer eksempler på bilernes markedsføring op gennem det 20. århundrede. Også mærkets internationale udvikling fortælles i bogen. Her har forfatternes kontakt til Renault-familien muliggjort, at beskrivelsen af Louis Renault og begyndelsen på hans industrieventyr tager afsæt i familiens egen historie og dokumentation.

Renault i Danmark - Mennesker, biler og markedsføring
Erich Karsholt & Henrik Stenholt:

Strandbergs Forlag A/S (www.strandbergsforlag.dk)

396 sider, 700 illustrationer

Kr. 499 inkl. moms.

Yderligere information:

Niels Nørgaard, Strandbergs Forlag: niels@strandbergsforlag.dk, telefon 4052 0021

Erich Karsholt: erich@zarpkarsholt.dk, telefon 2031 1416

Henrik Stenholt: stenholt@get2net.dk, telefon 6160 8752

Om forfatterne

Erich Karsholt (f. 1960) er cand. merc. i afsætningsøkonomi. Arbejder som kontaktdirektør hos TBWA & BBDO i København. Har også skrevet bogen Mercedes-Benz i Danmark - mennesker, biler og markedsføring, der udkom i 2010 samt været medforfatter til en række fagbøger om markedskommunikation.

Henrik Stenholt (f. 1963) Optometrist & aut. kontaktlinse-optiker. Chefoptiker hos ProfilOptik. Blev tidlig passioneret Renault-entusiast, og var i 1983 blandt initiativtagerne til den første danske Renault-klub. Har senere blandt andet gennem 15 år arbejdet i redaktionen ved Renault Veteranerne med artikler til foreningens magasin.

Grafiker:

Jørgen Dankelev (f. 1951) er udlært reprofotograf og grafiker og har stået for bogens grafiske layout og tilrettelæggelse. Han har også tidligere bidraget med grafik og redaktion af flere publikationer f.eks. Renault klubbladet  "Le Rhombe” spæde start og endvidere udarbejdet det grafiske arbejde i forbindelse med Erich Karsholt første bog om "Mercedes-Benz i Danmark". Jørgen har igennem mere end 40 år været passioneret Le Mans 24-timers løb entusiast, og deltaget som akkrediteret fotograf.