Renault 4CV

1947 – 1961


Efter den franske stats overtagelse af Renault-fabrikkerne efter anden verdenskrig blev Pierre Lefaucheux indsat som direktør. Han fik problemer nok med genopbygningen af virksomheden, der langsomt fik sat gang i produktionen af en førkrigsmodel. Dernæst fik han et ret overraskende næste problem; på den ene side var han så heldig at stå med en ny konstruktion, nemlig model 4CV, på den anden side havde han en træg bestyrelse, der ikke ville gå med til at sætte denne bil i produktion.

Lefaucheux fik dog gennemtrumfet sin vilje – og 4CV kom i produktion i 1947. Hans disposition viste sig at være rigtig, for da den sidste 4CV forlod samlebåndet den 6. juli 1961, var der produceret 1.105.543 stk. af denne model.

Den franske folkevogn kom til Danmark i 1948, og det var så afgjort den mindste fire-dørs berline, der endnu var set, men den var utrolig rummelig.

Mange senere franske biler var tilsyneladende konstrueret til personer ikke over 162 cm i højde - og forsynet med sko nr. 36 i spidssnudet model, hvis pedalerne skulle kunne betjenes. I 4CV kunne en person på 184 cm lige akkurat beholde hatten på, og der var rigelig plads til benene. Fordørene var hængslet bagtil, hvilket lettede indstigningen, men man sprang ikke ligefrem ind i vognen, for sæderne var kun lidt over kantstenshøjde. Motorens placering bag i vognen var medvirkende til den gode pladsudnyttelse i kabinen. Til gengæld var bagagerummet i snuden af vognen mest passende for en jordemodertaske.


Den firecylindrede motor havde en slagvolumen på 747 ccm, og den første udgave ydede kun 19 hk ved 4.000 o/min. Sidste udgave endte den med at yde hele 21 hk SAE ved 4.200 o/min., hvilket gav en tophastighed på 95 km/t. Fabrikken pralede ganske vidst med 100 km/t., men det var åbenbart kun med vinden i ryggen.

Nogen sprinter var 4CV naturligvis ikke, men de fleste biler var i begyndelsen af 50-erne ret sløve, så den fulgte ret godt med. Ligefrem lydsvag kunne den heller ikke beskyldes for at være, for motorvibrationerne forplantede sig med al mulig tydelighed til karosseriet.

Til gengæld kunne man glæde sig over en ret enestående benzinøkonomi, der retfærdiggjorde en benzintank på  kun 27,5 l. Desuden var den lille Renault ret billig i anskaffelse. I 1955 var prisen inkl. registreringsafgift for Standard-modellen kr. 8.455 og for Luxe-modellen kr. 9.550. Man kunne tilmed få en åben udgave for kr. 11.485.